Ο χωρος της τέχνης και οι διακρίσεις σε βάρος των γυναικών που δεν περιορίζονται στο ρόλο του αντικειμένου έμπνευσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Η γυναικεία μορφή αποτελούσε, αποτελεί και θα εξακολουθεί να αποτελεί το κέντρο ενδιαφέροντος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. “Μόνες” και “Μαντόνες” κάθε μορφής, κοσμούν από τις αίθουσες των μεγαλύτερων μουσείων και πολιτιστικών ιδρυμάτων παγκοσμίως, μέχρι εκείνες ανεξάρτητων εκθεσιακών χώρων και γκαλερί.
Από την επινόηση κιόλας του όρου “μούσα”, ο οποίος περιγράφει την πηγή έμπνευσης για έναν δημιουργό, διαφαίνεται η καθοριστική επιρροή της γυναικείας ύπαρξης. Τι συμβαίνει όμως, όταν οι φιγούρες ξεπηδούν από πίνακες και γύψινα καλούπια, διεκδικώντας πιο ενεργό ρόλο από εκείνο τον παθητικό, που μοιραία τους δόθηκε;
Κατά πόσο όμως μιλάμε σήμερα για κατοχύρωση δικαιωμάτων και κατά πόσο για αναγκαία προάσπιση αυτών; Υποταγή, περιορισμός και αποκλεισμός των γυναικών – μήπως τελικά δεν αποτελεί παρελθόν; Ο ανταγωνισμός των φύλων άλλωστε δεν έπαψε ποτέ να υφίσταται. Πότε όμως ο ανταγωνισμός χαρακτηρίζεται άνισος;
Η καλλιτεχνική κολεκτίβα Guerilla Girls, μια ανώνυμη ομάδα γυναικών, διαπιστώνοντας την ανισότητα, τον ρατσιμό και τον σεξισμό, ο οποίος υφίσταται στον κόσμο της τέχνης, ξεκίνησε την ακτιβιστική της δράση το 1985. Απαρχή της δράσης, αποτέλεσε μια έρευνα, η οποία διεξήχθη από τα μέλη της ομάδας, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης με μορφή διαμαρτυρίας.
Σύμφωνα με την έρευνα, από τους 169 καλλιτέχνες, οι οποίοι εξέθεταν εκείνη την χρονική περίοδο στο ΜΟΜΑ, μόλις 13 ήταν γυναίκες. Παράλληλα, το τμήμα Σύγχρονης Τέχνης του Μητροπολιτικού Μουσείου αποτελούνταν στο 97% από έργα αντρών καλλιτεχνών, όμως το 83% των γυμνών έργων ήταν γυναικεία.
Παρόλη την πρόοδο, η οποία έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, τα στοιχεία παραμένουν αρκετά χαμηλά. Ενδεικτική, μάλιστα, είναι η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την ομάδα το 2011, τα στοιχεία της οποίας δείχνουν ότι μόλις το 4% των καλλιτεχνών στο τμήμα Σύγχρονης Τέχνης του Μητροπολιτικού Μουσείου ήταν γυναίκες, ενώ ΜΟΜΑ και Guggenheim παρουσιάζουν εμφανώς μεγαλύτερα ποσοστά με 26 και 23% αντίστοιχα.
Ακόμα πιο χαμηλά παραμένουν τα ποσοστά των έγχρωμων γυναικών καλλιτεχνών, οι οποίες έχουν εκθέσει έργα τους σε μόνιμες ή περιοδικές εκθέσεις των ΜΟΜΑ και Guggenheim, με εκείνα να καλύπτουν μόνο το 2 και 5% αντίστοιχα.