Η τεχνική light painting που θα δώσει νέα διάσταση στις φωτογραφίες σας
Οι περισσότεροι από εμάς, βλέποντας μια φωτογραφία τέτοιου είδους, η πρώτη σκέψη που θα κάναμε θα ήταν η εξής καχύποπτη: «Ουαου! Τι ωραία! Βέβαια εντάξει… αν ήξερα και εγώ Photoshop θα το ‘κανα εύκολα, αλλά δε βαριέσαι…»
ΑΠΟ ΠΟΥ ΝΑ ΑΡΧΙΣΩ!
1. Το «δε βαριέσαι» θα σε φάει! Αν και εντάξει σε συγχωρώ, αφού για να κάνεις τον κόπο να διαβάσεις το άρθρο αυτό σημαίνει πως σου κίνησε την περιέργεια και θες να μάθεις κάτι παραπάνω.
2. Αυτό το όπλο του Σατανά που ονομάζεται Photoshop (Θου Κύριε!) δε βρίσκεται πίσω από όποια φωτογραφία βλέπεις σ’ αυτόν τον κόσμο για να σε εξαπατήσει και να σου παρουσιάσει κάτι ψεύτικο. Και δε θέλω να σε απογοητεύσω, αλλά ΌΧΙ αυτή η φωτογραφία δεν είναι αποτέλεσμα Photoshop.
3. Το «θα το ‘κανα εύκολα» όντως δείχνει ότι δεν έχει χρειαστεί ποτέ να χαθείς στο 863ο layer στο Photoshop για να πετύχεις ένα παρόμοιο αποτέλεσμα (ναι γίνεται να επεξεργαστείς μια φωτογραφία για να την κάνεις να ΜΟΙΑΖΕΙ με την παραπάνω, αλλά με την υπερδιπλάσια προσπάθεια και χρόνο).
Τώρα που ξεκαθαρίσαμε πως ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει ένα τέτοιο έργο, έχοντας το βασικό εξοπλισμό ενός φωτογράφου και όχι απαραίτητα υψηλού επιπέδου γνώσεις ψηφιακής επεξεργασίας, μπορούμε να προχωρήσουμε!
Back to the basics:
Η πρώτη καταγεγραμμένη φωτογραφία με τεχνική light painting ανήκει στους Étienne-Jules Marey και Georges Demeny, με τίτλο “Pathological Walk From in Front” του 1889. Για τη δημιουργία της, ο Demeny τοποθέτησε μικρούς λαμπτήρες πυρακτώσεως στις κλειδώσεις ενός βοηθού του και κατέγραψε την κίνηση του.
Περνώντας στις δεκαετίες 1930-1950 θα συναντήσουμε τον πρώτο καλλιτέχνη που ασχολήθηκε σοβαρά με την τεχνική light painting και δεν είναι άλλος από τον Man Ray, γνωστό για την avant-garde φωτογραφία του. Η συνεισφορά του στην τεχνική αυτή φωτογραφίας ήρθε με το έργο του “Space Writing”, το οποίο περιελάμβανε αυτό-πορτραίτα του καλλιτέχνη.
Επόμενος στη λίστα είναι ο Gjon Mili ο οποίος είναι ο φωτογράφος που εισήγαγε τους Pablo Picasso και Henri Matisse στην τεχνική του light painting, μη χάνοντας προφανώς και την ευκαιρία να τους φωτογραφήσει.
“Picasso Draws a Centaur”
To the point:
Μετά από τη μικρή αυτή αναδρομή στις απαρχές της εφαρμογής του light painting από ποικίλους καλλιτέχνες, περνάμε στην ουσία του άρθρου αυτού, που δεν είναι άλλη από το πώς θα καταφέρουμε και εμείς να εφαρμόσουμε το «τέχνασμα» αυτό στη φωτογραφία μας. Για αρχή, ο εξοπλισμός που θα χρειαστούμε είναι ο εξής:
• Φωτογραφική μηχανή με δυνατότητα χειροκίνητης αλλαγής των ρυθμίσεων της (manual settings). Ιδανικά προτιμούμε μια DSLR όπου μας επιτρέπεται να παρέμβουμε στο «τρίγωνο της έκθεσης» δηλαδή, στην ταχύτητα κλείστρου (shutter speed), στο διάφραγμα (aperture) και στην ευαισθησία (iso).
• Τρίποδο ή μια σταθερή επιφάνεια όπου μπορούμε να τοποθετήσουμε την φωτογραφική μας μηχανή για να αποφύγουμε το θόλωμα κίνησης (motion blur). Εκτός βέβαια αν μας αρέσει και προσθέτει άλλη άποψη στη λήψη μας!
• Μία πηγή φωτός, σταθερή ή μη, όπως ένας φακός τύπου LED με τον οποίο θα ζωγραφίσουμε, τα φώτα των διερχόμενων αυτοκινήτων στο δρόμο ή απλώς τα σταθερά φώτα της πόλης τη νύχτα.
• Ιδέες και υπομονή!
How to:
Έχουμε λοιπόν έτοιμο τον εξοπλισμό μας. Για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στη λήψη μας ωστόσο, θα πρέπει να ρυθμίσουμε κατάλληλα την κάμερα.
Όταν μιλάμε για ζωγραφική με φως, στην πραγματικότητα αναφερόμαστε στη δυνατότητα της κάμερας να καταγράψει την κίνηση του φωτός, η οποία προκαλείται από εμάς ή από κάποιο άλλο αντικείμενο (πχ διερχόμενα οχήματα).
Για να πετύχει αυτό χρειαζόμαστε έναν αρκετά έως πολύ μεγάλο χρόνο έκθεσης, όπου αυτό στις ρυθμίσεις της φωτογραφικής μας μεταφράζεται σε αργή ταχύτητα κλείστρου (5” και πάνω ή και Bulb mode).
Όσον αφορά το διάφραγμα, η γενική ιδέα είναι πως εφόσον έχουμε μεγάλο χρόνο έκθεσης, άρα και πολύ φως που εισέρχεται στην κάμερα, θα προτιμήσουμε ένα μεσαίο ή μικρό διάφραγμα για να μη βγει υπερφωτισμένη η φωτογραφία μας. Ωστόσο ο κανόνας αυτός δεν είναι απόλυτος και μπορούμε να πειραματιστούμε με διαφορετικά διαφράγματα έτσι ώστε να επιλέξουμε στο τέλος το αποτέλεσμα εκείνο που αισθητικά μας ικανοποιεί περισσότερο.
Για το τρίτο στοιχείο μας, την ευαισθησία (iso), χρειάζεται να ρυθμίσουμε τη φωτογραφική μας στη μικρότερη δυνατή τιμή (100 ή 200 max) έτσι ώστε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα στην τελική μας λήψη.
Τέλος, θα πρέπει να εστιάσουμε τη φωτογραφική μας στο σωστό σημείο όπου θα κάνουμε τη ζωγραφική με φως (εάν πρόκειται να ζωγραφίσουμε εμείς οι ίδιοι, τοποθετούμε ένα αντικείμενο στο σημείο που πρόκειται να σταθούμε και εστιάζουμε πάνω του).
Έτοιμες και οι ρυθμίσεις λοιπόν! Τώρα το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να τοποθετήσουμε τη φωτογραφική μας στο τρίποδο και να πατήσουμε το κουμπί για λήψη.
Tip: Θα ήταν καλύτερο να χρησιμοποιήσουμε τον αυτόματο χρονοδιακόπτη της μηχανής μας (ας πούμε 5”) έτσι ώστε και να έχουμε χρόνο να πάρουμε την κατάλληλη θέση μπροστά στην κάμερα, αλλά και να αποφύγουμε το ελάχιστο κούνημα της μηχανής όταν πιέσουμε το διακόπτη λήψης.
Ας δούμε τώρα μερικά παραδείγματα φωτογραφιών χρησιμοποιώντας την τεχνική που μόλις μάθαμε
Ρυθμίσεις που χρησιμοποίησα στην παραπάνω φωτογραφία:
Ταχύτητα κλείστρου: 5”
Διάφραγμα: f/3.5
ISO: 100
Ρυθμίσεις που χρησιμοποίησα στην παραπάνω φωτογραφία:
Ταχύτητα κλείστρου: 2”
Διάφραγμα: f/5.6
ISO: 200
Ρυθμίσεις που χρησιμοποίησα στην παραπάνω φωτογραφία:
Ταχύτητα κλείστρου: 30”
Διάφραγμα: f/22
ISO: 100
Φυσικά είναι λογικό πως με την πρώτη φορά ίσως να μην πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, ωστόσο όπως και το κάθε τι καλό, χρειάζεται προσπάθεια, υπομονή και επιμονή. Μπορείτε ακόμη να μπείτε εδώ για περισσότερες ιδέες και πληροφορίες πάνω στο light painting. Until then, shoot away!
“You don’t take a photograph, you make it.”
― Ansel Adams