Site icon Frapress

Η επιτυχία της πτυχιακής σας εργασίας μέσω της παρουσίασης!

Έχοντας τελειώσει την πτυχιακή σας εργασία έρχεται η κρίσιμη ώρα, αυτή που πρόκειται να παρουσιάσετε την δουλειά σας μπροστά σε ένα κοινό αλλά και στους ανθρώπους όπου θα κρίνουν αν οι κόποι σας αξίζουν μία βαθμολογία που θα σας επιβραβεύσει και θα σας κάνει να νοιώσετε όμορφα για την προσωπική σας δουλειά. Είναι φανερό πως η εκπόνηση μίας πτυχιακής εργασίας απαιτεί τόσο χρόνο και τόσο κόπο και δουλειά που στην ολοκλήρωση της νοιώθουμε περήφανοι και σίγουροι πως αυτό που θα μας επιβραβεύσει θα είναι μια άριστη βαθμολογία. Δεν μπορούμε όμως να είμαστε πάντα απόλυτα σίγουροι καθώς πριν το τελικό αποτέλεσμα υπάρχει και η διαδικασία της παρουσίασης όπου είναι τόσο κρίσιμη. Η εργασία σας μπορεί να φαντάζει μοναδική αλλά πως θα πείσετε το ακροατήριο σας; Σίγουρα οι περισσότεροι από αυτούς που πρόκειται να παρακολουθήσουν την εργασία σας δεν θα την έχουν διαβάσει. Το πώς λοιπόν θα πεισθούν σχετικά με την καλή δουλειά σας, βασίζεται ολοκληρωτικά στα λεγόμενα σας και την παρουσίαση σας. Αναφερόμαστε δηλαδή στο πιο σημαντικό κομμάτι της όλης αυτής διαδικασίας! Πολλές φορές οι συμβουλές και οι απόψεις σχετικά με την παρουσίαση, μας φαίνονται υπερβολικές αλλά για ένα καλό αποτέλεσμα θα πρέπει να πάρουμε την παρουσίαση της πτυχιακής μας εργασίας τόσο σοβαρά όσο θα παίρναμε και μία παρουσίαση στο εργασιακό μας περιβάλλον. Η παρουσίαση σας θα φαντάζει μοναδική…το πώς, σας το αναφέρουμε παρακάτω:

Είναι γεγονός πως δεν έχει κάθε άνθρωπος την ικανότητα του παρουσιαστή. Η συγκεκριμένη ικανότητα κατέχεται σε περιορισμένο βαθμό. Είναι πολύ σημαντικό ένας ομιλητής να κατέχει ρητορικές και ψυχολογικές δεξιότητες διότι τα στοιχεία αυτά αποτελούν την μεγαλύτερη δύναμη του προκειμένου να οδηγηθεί στην επιτυχία. Σε μία παρουσίαση όμως δεν αναφερόμαστε μόνο στις ψυχολογικές και ρητορικές δεξιότητες του ομιλητή αλλά και στους ενδυματολογικούς κώδικες. Το παρουσιαστικό του ομιλητή είναι εξίσου σημαντικό καθώς είναι ιδανικό ως και απαραίτητο θα λέγαμε, το κοινό να έχει απέναντι του ένα άτομο όπου η ενδυμασία του θα προσδίδει κύρος. Αξίζει όμως όλα αυτά τα στοιχεία που θεωρούνται σημαντικά και απαραίτητα για έναν ομιλητή να τα δούμε πιο αναλυτικά:

  • Ψυχολογία – Αποφυγή άγχους : Η ψυχολογική δεξιότητα του ρήτορα, το πώς νοιώθει δηλαδή κατά την διάρκεια της παρουσίασης είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας . Άλλωστε είναι γνωστό πως η καλή ψυχολογία του κάθε ατόμου είναι όπλο και συνήθως δρόμος για την επιτυχία, είτε στην δουλειά μας, είτε σε θέματα υγείας κ.α . Είναι απόλυτα φυσιολογικό πριν από κάθε παρουσίαση,ομιλία και γενικά την δημόσια εκθεσή μας σε ένα κοινό να υπάρχει το αίσθημα του άγχους. Το να αισθάνεται κάποιος αγχωμένος είναι απόλυτα φυσιολογικό πάντα βέβαια με μέτρο καθώς η μεγάλη αίσθηση του άγχους μπορεί να προβεί καταστροφική. Ένας σωστός και επιτυχημένος ομιλητής πρέπει να προβάλλει σιγουριά και δυναμισμό και αυτό θα το καταφέρει καταπολεμώντας το άγχος του στο μεγαλύτερο βαθμό που μπορεί. Άν καταφέρει να καταπολεμήσει το άγχος του θα μπορεί να ανταπεξέλθει πιο αποτελεσματικά στην παρουσίαση του, να αντιδράσει εγκαίρως στα λεγόμενα κάποιου ακροατή και φυσικά θα νοιώθει όμορφα και άνετα στον ρόλο του ρήτορα. Η αίσθηση του άγχους γίνεται υπαρκτή από τον εκνευρισμό μας σχετικά με το άν θα τα καταφέρουμε και φυσικά με τον φόβο μας μήπως δεν μπορέσουμε να βρούμε τις κατάλληλες λέξεις την ώρα της παρουσίασης, ξεχάσουμε αυτά που θέλουμε να πούμε ή γενικότερα χάσουμε τον ειρμό μας. Όπως προαναφέρθηκε η ύπαρξη άγχους σε φυσιολογικά επίπεδα είναι απόλυτα φυσιολογική και η αποφυγή του εύκολη με την σωστή προετοιμασία.
  • Ο ομιλητής – παρουσιαστής μπορεί να αποβάλλει το άγχος του και να βελτιώσει τις αποδόσεις του με την καλή προετοιμασία (πρόβες). Έχοντας φτάσει στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας του όσον αφορά το γραπτό κομμάτι που ετοίμασε και τα οπτικό-ακουστικά μέσα που θα χρησιμοποιήσει είναι απαραίτητο να κάνει ορισμένες πρόβες ώστε να είναι περισσότερο εξοικειωμένος, άλλωστε η καλή προετοιμασία αποτελεί το κλειδί μίας επιτυχημένης παρουσίασης. Συνεπώς οι συνεχείς πρόβες αποτελούν μία πολύ καλή βοήθεια. Διαπερνώντας τον πιο απλό τρόπο αποφυγής του άγχους (πρόβες) είναι σημαντικό ο ομιλητής να γνωρίζει πώς να αντιδράσει στους μεγαλύτερους του φόβους που επίσης γεννούν το συναίσθημα αυτό. Επειδή ο εκνευρισμός που νοιώθουμε είναι πολύ έντονος πιστεύουμε πολλές φορές πως γίνεται αντιληπτός και από το κοινό, κάτι τέτοιο βέβαια δεν ισχύει. Αν ο ομιλητής δεν τρέμει και προσπαθήσει να κρύψει την αμηχανία του με κινήσεις την ώρα που αγορεύει, τότε θα έχει καταφέρει να κρύψει από το κοινό την αμηχανία και τον εκνευρισμό που τον διακατέχει εκείνη την ώρα. Ο μεγαλύτερος φόβος σε μία παρουσίαση είναι ένα πιθανό λάθος με αποτέλεσμα την γελοιοποίηση του ομιλητή. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο ομιλητής πρέπει να μείνει ήρεμος και πιθανότατα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με χιούμορ. Ένας ακόμη μεγάλος φόβος είναι η έλλειψη λέξεων. Το να μην μπορεί ο ομιλητής να βρεί την σωστή λέξη και να μπερδευτεί την ώρα της παρουσίασης είναι επίσης σύνηθες φαινόμενο. Σε αυτήν την περίπτωση ο ομιλητής θα πρέπει να επεξηγήσει με δικά του λόγια αυτό το οποίο θέλει να αναφέρει και όχι να μείνει αμίλητος κοιτάζοντας το κοινό του.

Ρητορικές δεξιότητες του παρουσιαστή: Ο Δημοσθένης πριν δυόμισι περίπου χιλιετίες, είχε πολλά και σημαντικά να πει στους συμπολίτες του. Αλλά τον σταματούσε το ”ρ” που δεν μπορούσε να προφέρει σωστά, ωστόσο το πλούσιο λεξιλόγιο και τα επιχειρήματα του σχετικά με τα λεγόμενα του έκαναν το πρόβλημα του να φαίνεται ασήμαντο. Ο λόγος του κάθε ανθρώπου είναι πολύ σημαντικός δείχνει το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται πνευματικά και αποτελεί και ένα ισχυρό όπλο ώστε να γίνει πειστικός στους ακροατές του. Όταν λοιπόν αναφερόμαστε στις ρητορικές δεξιότητες ενός παρουσιαστή εννοούμε τον βαθμό πειστικότητας του, την ποιότητα των επιχειρημάτων του και το πλούσιο λεξιλόγιο του. Η ρητορική δεξιότητα είναι κάτι το οποίο δεν διδάσκεται αλλά υπάρχει έμφυτο σε ορισμένους ανθρώπους και εδώ επιβεβαιώνεται αυτό το οποίο αναφέραμε προηγουμένως, ότι δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ικανοί για μία παρουσίαση, και αν είναι δεν έχουν όλοι τις ίδιες πιθανότητες επιτυχίας. Αυτό συμβαίνει διότι το λεξιλόγιο του κάθε ανθρώπου και ο λόγος του αναπλάθονται με τον χρόνο και όχι από την μία στιγμή στην άλλη. Έρευνες έχουν δείξει πως οι άνθρωποι με πλούσιο λεξιλόγιο είναι συνήθως αυτοί που περνούν πολύ χρόνο διαβάζοντας βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά. Μέσα σε αυτά παραθέτονται πολλές απόψεις και εμπειρίες πολλών ανθρώπων όπου ο καθένας τα διατυπώνει με δικό του τρόπο προσφέροντας στους αναγνώστες τους πολλά, ένα εκ των οποίων είναι το λεξιλόγιο. Τέτοιου είδους άνθρωποι είναι οι πιό ικανοί ομιλητές χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως κάποιος άλλος ομιλητής κατάλληλα προετοιμασμένος δεν μπορεί να ανταπεξέλθει. Για μία εντυπωσιακή παρουσίαση λοιπόν το λεξιλόγιο του ρήτορα πρέπει να είναι πλούσιο, να μην χρησιμοποιείται η ίδια λέξη συχνά αλλά καλύτερα συνώνυμες . Πολύ σημαντική επίσης είναι η επιχειρηματολογία του ομιλητή κάτι για το οποίο ο παρουσιαστής μπορεί να έχει προετοιμαστεί. Όσο μεγαλύτερη ισχύ έχουν τα επιχειρήματα του ρήτορα τόσο πιο πολύ ενισχύει τα λεγόμενα του και γίνεται πειστικός στο κοινό του. Συνήθως οι αίθουσες όπου γίνονται οι ομιλίες είναι μεγάλες και τα άτομα που απαρτίζουν το ακροατήριο πολλά, έτσι παρατηρείται συχνά πως η φωνή του ομιλητή χάνεται στο πλήθος. Είτε η ομιλία μας πραγματοποιείται σε μεγάλη αίθουσα είτε σε μικρή ο παρουσιαστής πρέπει να μιλάει αργά και καθαρά ώστε να γίνεται κατανοητός από όλους όσους βρίσκονται στο ακροατήριο, ενώ παράλληλα αποτελεί έναν τρόπο αποφυγής του άγχους καθώς αν ο ομιλητής μιλάει αργά οι πιθανότητες να μπερδευτεί είναι ελάχιστες.
Είναι αξιοπρόσεκτο πως την χρονική στιγμή όπου ο ομιλητής αγορεύει, κάποιος από το κοινό μπορεί να τον διακόψει προκειμένου να παραθέσει κάποια απορία του. Το φαινόμενο αυτό συνήθως έχει καταστροφικά αποτελέσματα διότι ο ομιλητής χάνει τον ειρμό του, ξεφεύγει από τον προκαθορισμένο χρόνο και το πλάνο του. Σε αυτή την περίπτωση ο ομιλητής δεν πρέπει να αφήσει στο άτομο που θα θέσει την ερώτηση πολλά περιθώρια αλλά αντίθετα ευγενικά να τον παραπέμψει στο να κάνει την ερώτηση του στο τέλος της παρουσίασης.
Ενδυματολογικοί κώδικες: Ισάξιας σημασίας για την επιτυχία του ομιλητή είναι η ενδυμασία του την ώρα της παρουσίασης. Το κοινό είναι σημαντικό να έχει απέναντι του ένα άτομο όπου η ενδυμασία του θα προσδίδει κύρος στην οπτική αισθητική του. Η ενδυμασία του παρουσιαστή θα πρέπει να είναι μετρημένη, λιτή, χωρίς υπερβολές αλλά ταυτόχρονα και προσεγμένη. Τα χρώματα των ενδυμάτων θα πρέπει να είναι ουδέτερα ακολουθώντας κατά προτίμηση τα σκούρα χρώματα ή τα ανοιχτά και όχι φανταχτερά. Ακόμη και τα ενδιάμεσα χρώματα μίας ενδυμασίας μπορεί να μειώσουν το κύρος του ομιλητή. Για παράδειγμα έρευνες έχουν δείξει πώς ένα κουστούμι χρώματος σοκολατί απωθεί διότι ο καφέ ιματισμός ήταν ταυτισμένος με το χρώμα των τομαριών και των ζώων και αργότερα έγινε το σύμβολο των ανδρών κατώτερης κοινωνικής τάξης. Ως προς τους παρουσιαστές θηλυκού γένους ακόμη και το μακιγιάζ θα πρέπει να έχει ένα φυσικό αποτέλεσμα και να μην είναι φαντάζει υπερβολικό. Για παράδειγμα έρευνες έχουν δείξει πως οι γυναίκες που δεν φοράνε καθόλου κραγιόν στο χώρο εργασίας δείχνουν πιο σοβαρές, οι γυναίκες όπου βάφουν τα χείλη τους αλλά αλλά η απόχρωση είναι διακριτική θεωρούνται σοβαρές επαγγελματίες και άτομα καριέρας. Μία γυναίκα θα πρέπει να έχει έντονο μακιγιάζ μόνο σε κάποιον επαγγελματικό χώρο που προβάλλει την γυναικεία εικόνα όπως ο σχεδιασμός ρούχων, τα καλλυντικά ή την κομμωτική. Η επιτυχία λοιπόν μία παρουσίασης ταυτίζεται με το πρόσωπο του παρουσιαστή που πληρεί κατά βάση τις παραπάνω προϋποθέσεις. Επιλογικά τα καθαρά υποδήματα είναι και αυτά απαραίτητα και προσδίσουν κύρος, άλλωστε και τα παλαιότερα χρόνια οι άνθρωποι υψηλής κοινωνικής τάξης πριν από την άφιξη στη δουλειά τους ή κατά την διάρκεια της βόλτας τους σταματούσαν σε λούστρους και γυάλιζαν τα παπούτσια τους. Είναι αυτονόητο πως κανένας παρουσιαστής ή γενικότερα επαγγελματίας δεν θα πήγαινε στην δουλειά του απεριποίητος με λερωμένα και ακάθαρτα παπούτσια αλλά η λεπτομέρεια είναι αυτή που κάνει την διαφορά έστω και μία ακαθαρσία που μπορεί να γίνει αντιληπτή από κάποιον ακροατή μπορεί να χαλάσει την εικόνα που με τόσο κόπο δημιούργησε ο ομιλητής .

Καλή Επιτυχία !!

Σχόλια

Exit mobile version